W związku z tym, że krąży po sieci, a także po różnego rodzaju szkoleniach wiele różnych stanowisk, na temat możliwości zorganizowania walnego zgromadzenia, postanowiłem napisać co ja o tym sądzę. Niestety muszę tym razem powołać trochę publikatorów i paragrafów, żeby na czymś oprzeć moje rozważania.
W chwili obecnej nadal obowiązuje przepis art. 90 ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw z dnia 31 marca 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 568). Zgodnie z jego brzmieniem jeżeli ustawowy termin zwołania walnego zgromadzenia spółdzielni albo zebrania właścicieli lokali przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, trwającego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy lub ogłoszonego bezpośrednio po okresie trwającym w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, ulega on przedłużeniu o 6 tygodni od dnia odwołania tego stanu.
Powyższy przepis przedłuża zatem termin jaki nakłada na spółdzielnie art. 39 ustawy Prawo spółdzielcze, zgodnie z którym walne zgromadzenie zwołuje zarząd przynajmniej raz w roku w ciągu sześciu miesięcy po upływie roku obrachunkowego.
W mojej ocenie brzmienie cyt. Art. 90 daje możliwość zorganizowania walnego zgromadzenia po ustaniu stanu pandemii a nie obliguje do zwołania go dopiero po pandemii.
Problematyczne są natomiast przepisy wprowadzające ograniczenia. Aktualnie obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii z dnia 6 maja 2021 r. (dz.u. z 2021 r. poz. 861 z późn. zm.)
Zgonie z § 26 ust. 15 ww rozporządzenia do dnia 31 sierpnia 2021 r. zakazuje się organizowania i udziału w innych niż określone w ust. 1 i ust. 1a zgromadzeniach, w tym imprezach, spotkaniach i zebraniach niezależnie od ich rodzaju, z wyłączeniem:
1) spotkań lub zebrań służbowych i zawodowych;
2) imprez i spotkań do 25 osób, które odbywają się w lokalu lub budynku wskazanym jako adres miejsca zamieszkania lub pobytu osoby, która organizuje imprezę lub spotkanie; do limitu osób nie wlicza się osoby organizującej imprezę lub spotkanie oraz osób wspólnie z nią zamieszkujących lub gospodarujących;
3) imprez i spotkań do 150 osób, które odbywają się na otwartym powietrzu albo w lokalu lub w wydzielonej strefie gastronomicznej sali sprzedaży, o których mowa w § 9 ust. 15 pkt 2;
4) zgrupowań, spotkań lub zebrań związanych z realizacją zadań mających na celu zwalczanie lub zapobieganie rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych zwierząt, w tym zwierząt wolno żyjących (dzikich).
To właśnie ww. pkt. 3 byłby ewentualnie właściwy do zorganizowania walnego zgromadzenia, niestety poprzez odwołanie do § 9 ust. 15 rozporządzenia powstaje poważna wątpliwość czy ten przepis znajdzie w tym przypadku zastosowanie.
Zgodnie bowiem z § 9 ust. 15
2) w lokalu lub w wydzielonej strefie gastronomicznej sali sprzedaży w przypadku stacji paliw płynnych w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, pod warunkiem, że:
a) klienci realizują obowiązek zakrywania ust i nosa, o którym mowa w § 25 ust. 1, do czasu zajęcia przez nich miejsc, w których będą spożywali posiłki lub napoje,
b) obsługa realizuje obowiązek zakrywania ust i nosa, o którym mowa w § 25 ust. 1.
Powyższe wskazuje, że przepis ten został stworzony raczej na potrzeby imprez weselnych itp. Ktoś chyba zapomniał o tym, że walne zgromadzenie to nie impreza biesiadna.
W ubiegłym roku regulacja ograniczeń była skonstruowana w zupełnie inny sposób.
REGULACJA Z SIERPNIA 2020R.
Rozporządzenie rady ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii z dnia 7 sierpnia 2020 r. (dz.u. z 2020 r. poz. 1356)
§ 25. 9. Do odwołania zakazuje się organizowania innych niż określone w ust. 1 imprez, spotkań i zebrań niezależnie od ich rodzaju, z wyłączeniem imprez, spotkań i zebrań do:
1) 50 osób – w przypadku obszaru czerwonego,
2) 100 osób – w przypadku obszaru żółtego,
3) 150 osób – na pozostałym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
– z wyłączeniem ich obsługi.
Przepis odwoływał się zatem wyłącznie do liczby osób zgromadzenia, bez dodatkowych przesłanek, co niewątpliwie umożliwiło zorganizowanie walnego zgromadzenia w 2020r. w okresie obowiązywania ww. przepisów.
W chwili obecnej, przepisy rozporządzenia są bardzo nieprecyzyjne i mogą budzić wątpliwości.
Dodam jeszcze, że zupełnie nie zgadzam się z teorią, że walne zgromadzenie można zaliczyć do spotkania lub zebrania służbowego czy zawodowego.
Nie daję jednoznacznej odpowiedzi czy organizować walne czy nie, każdy musi sam rozważyć ryzyko i zastanowić się czy je przyjmuje.
Na tą chwile, do 31.08 przepisy są właśnie takie.
jeden komentarz
Smiele
Reprezentuję SM, zwołałem WZ na 30 06 2022 r, które się odbyło. Został jednogłośnie zatwierdzony Regulamin WZ. Zapisane jest, że członkowie Zarządu nie uczestniczą w pracach Prezydium i że obrady protokołuje Sekretarz lub wskazany pracownik spółdzielni. Przyglądałem się niechlujnemu prowadzeniu WZ przez przewodniczącego, nie został przez niego wskazany protokolant, ( sekretarz nic nie notował ). Komisja wyborczo-skrutacyjna oddała na koniec pusty niepodpisany protokół ( wybory uzupełniające do RN ). Na początku lipca przychodzi do mnie Przew. WZ i żąda aby przekazać mu Protokół z WZ, który chce podpisać. Stwierdziłem, że zgodnie z Reg. WZ protokół sporządza Sekretarz i to ja czekam na ten dokument, za kilka dni przybyło do mnie Prezydium i mnie straszy i szantażuje, że poprzedni Prezes zawsze notował, pisał protokoły, uchwały i załatwiał sprawę w KRS. Stwierdziłem, że trzymam się zapisów zatwierdzonego Regulaminu WZ i nie mogę brać udziału w pracach WZ i tym samym pisać protokolu za Sekretarza. Ponadto tydzień temu przyszedł na posiedzenie RN nowowybrany członek RN ( szósty ) ale bez stosownej Uchwały ( żadne nie zostały podpisane ) i występuje na RN o odwołaniu mnie z funkcji.
Proszę o doradztwo i zadaję pytanie, czy można uznać to WZ z dnia 30 06 2022 r. jakjo nieważne i zwołać ponownie do dnia 30 06 2023 r.?
Pozdrawiam
Prezes SM z Zachodniopomorskiego